Plagiarism often carries a weight of negative connotations (particularly in the bureaucratic class); while the need for its use has increased over the century, plagiarism itself has been camouflaged in a new lexicon by those desiring to explore the practice as method and as a legitimized form of cultural discourse. Readymades, collage, found art or found text, intertexts, combines, detournment, and appropriation - all these terms represent explorations in plagiarism. Indeed, these terms are not perfectly synonymous, but they all intersect a set of meanings primary to the philosophy and activity of plagiarism. Philosophically, they all stand in opposition to essentialist doctrinesof the text: They all assume that no structure within a given text provides a universal and necessary meaning. No work of art or philosophy exhausts itself in itself alone, in its being-in-itself.Trecho do quarto capítulo de Distúrbio Eletrônico, que trata de plágio, hipertextualidade e produção cultural eletrônica.
Achei a argumentação que é desenvolvida no capítulo muito interessante. Eles (o Critical Art Ensemble) conseguem "desculpar" o plágio e colocá-lo num contexto histórico e no momento cultural contemporâneo de maneira muito inteligente. Além disso, a forma que o grupo apresenta o plágio - como resistência cultural e maneira de tomar as ferramentas de produção intelectual - é brilhante. Só achei problemática a visão que eles têm da criação original, que é colocada - implicitamente - como inferior às recombinações.
Para quem não quer gastar seus tostões e não liga de queimar os olhos, o livro está disponível no site do CAE.